Snö, snö, snö..

22 december, mammas födelsedag och snö! 23 december, dagen innan julafton och snö! Trodde nästan att snön var utrotad så mycket prat det är om växthuseffekt och allt, men så kom den ändå.. Har utnyttjat snön och kylan på alla sätt nu så om den försvinner till i morgon är det bara surt inte katastrofalt.

 

22 december

Gick på ”Disneys, en julsaga” med mamma, otroligt fin film, snyggt tecknad (slår Avatar med hästlängder) bra moral, hjälpte till att sprida julkänslan och inspirerade mig till bildprojektet… sen bar det av till isbanan med j. Var nästan säker på att jag fortfarande kunde åka, men så fort jag ställde mig på isen kröp Bambi ut ur sitt skal, trotts det var det bara i snöhögarna jag föll, inte mitt på isen som j… snön yrde i luften, spotlightsen bländade och misteln var på plats, det enda som fattades var varmchoklad, en öppen spis och pepparkakor…

Efter isen var det mindre släktmiddag och pepparkakshusbak, i år blev huset en estetisk tolkning av Göteborgs ärade Konstmuseum. J klarade allt med bravur, men det var väl ingen överraskning.. ett socialtmästerverk och en socialtinkompetent släkt (no hard feelings, familjen Persson är en sekt som bara få vågar träda in i)


23 december

Slutspurten, en tvättid att passa, ett pepparkakshus att glasera och en resa ut på landet att göra. Vaknade lite för sent för att hinna med de sista renskrivningarna av alla dessa kulturrapporter som allas vår älskade fröken bett oss skriva så jag antar att jag skjuter upp den en vecka till.. Tvätten flög fram och med min tur så var tvättstugan belamrad av arbetare eftersom fönstret skulle bytas, usch för att jobba dagen innan julafton. Huset och de kakorna som ännu inte blivit uppätna glaserades, rena mästerverken.. (bilder kommer inom kort, sitter vid fel dator)

Sen bar färden ut på landet, där snön låg orörd, barnen åkte pulka och tiden nästan stod still. På landet, alltså 25 minuter bort med spårvagn bor kära fröken f, bodde själv där för några månader sen men detta känns nu väldigt avlägset.. men när termobyxorna åkte på och vinden susade i håret medans jag flög ner för de långa otroligt branta backarna vid dammen kändes det som igår. Ingen jul utan obligatoriskt snöbollskrig, tjuvstartade lite på liseberg men nu var det på riktigt, fick in några riktiga träffar men sen gick det utför, tror att f gick som segrare då jag var tvungen att knäppa upp mig för att få ut snön… vi tog en sista backe men sen var det raka vägen in för att dricka julmust och äta pepparkaka medans paketen öppnades, här finns bilden på vad f fick om någon undrar..

http://fannywe.blogg.se/2009/december/dan-fore-doppare-dan.html

På vägen in till kungsgatan igen fick jag tag på jullovens tv-spel, Mario Cart, DK och Yoshi, lovet är räddat! Farmor anlände, paket flödade ut ur hennes väska (ännu en som inte följt regeln en var…) korv stoppades, skinkan griljerades, godis kokades, lever maldes… tror att min familj har drabbats lite hårt av gör-det-själv-livsstilen har aldrig sätt så mycket mat göras på en och samma dag. Hela lägenheten värmdes upp, tur att det finns vädringshål i min dörr.. kvällen avslutades med Yoshi tills ögonen domnade och sen blev det julfilm, tanken var att se love actually men i 3:ans reklampaus blev det istället Micky Blue eyes..

God jul

(bilder kommer inom kort)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0